Kan ik me ook als zakelijke klant aanmelden?
Ja, u kunt zich ook als zakelijke klant aanmelden. Dit kan via deze link of door telefonisch contact met ons op te nemen.
Per categorie vind je hier de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen, stel deze dan via info@texelenergie.nl of telefonisch via : 0222 314 939.
Ja, u kunt zich ook als zakelijke klant aanmelden. Dit kan via deze link of door telefonisch contact met ons op te nemen.
Wij nemen geen opzegvergoedingen over. We willen investeren in de verdere lokale verduurzaming.
Ja, wij regelen de gehele overstap. Wanneer u zich bij ons heeft aangemeld, heeft u altijd twee weken bedenktijd. Daarna brengen wij uw huidige maatschappij op de hoogte van uw overstap. Op de ingangsdatum lezen we uw slimme meter uit. Wanneer u geen slimme meter hebt, vragen we u de standen door te geven. Wanneer we de standen binnen hebben geven wij de standen door aan uw oude energieleverancier. Zij zullen binnen 6 weken nadat u bij ons bent gestart een eindafrekening voor u opmaken.
Ja, dat kan. U kunt uw eigen offerte via onze aanmeldsite invullen. Voor een zakelijke offerte kunt u het beste contact met ons opnemen.
Wanneer u wilt overstappen naar een andere leverancier kunt u zich aanmelden bij de nieuwe leverancier. Zij regelen de hele overstap en zeggen uw contract bij ons op. Als u een lopend contract bij ons heeft kan het zijn dat er daardoor een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht.
De opzegvergoeding voor kleinverbruikers wordt bepaald aan de hand van 2 zaken:
Wanneer je overeenkomst niet zo lang meer zou lopen en het verschil in tarieven is klein, betaal je een lagere opzegvoeding. Is dit andersom, dan is jouw opzegvergoeding hoger.
Een maand voor het aflopen van uw contract ontvangt u een nieuw voorstel. Mocht u niets laten horen op dit voorstel, dan verlengen we uw contract voor onbepaalde tijd. Vanaf dat moment kunt u op ieder moment uw contract wijzigen of opzeggen.
Bij een verhuizing overstappen? Dat kan. Let wel op uw contractdatum bij het overstappen, want de energieleverancier houdt er geen rekening mee dat u verhuist en u te vroeg overstapt. Bekijk dus vooraf wat het voordeligst is: meenemen van uw huidige leverancier of direct om gaan.
In de zomermaanden wekt u waarschijnlijk veel meer stroom op dan u gebruikt. Valt de einddatum van uw huidige energiecontract aan het begin van de zomermaanden? Dan is overstappen (nog) niet verstandig. Wacht tot na de zomer met om gaan, dan is het verschil is tussen uw verbruik en de opgewekte stroom het kleinst. De vergoeding voor terug geleverde stroom is laag, daarom is het onvoordelig om in de maanden met de meeste zonuren over te stappen. Op uw lopende contract kunt u terugvinden wat u ontvangt voor teruglevering.
De meeste mensen sluiten hun energiecontract af voor een bepaalde tijd. Aan het eind van looptijd (vaak een jaar) kunt u uw contract opzeggen. Ook hier geldt een opzegtermijn van dertig dagen. Zegt u uw contract voor bepaalde tijd voortijdig op, dan is de kans dat uw energieleverancier een opzegvergoeding (opzegboete) in rekening brengt. Kijk dus goed naar de afloopdatum van uw contract.
Heeft u een contract voor onbepaalde tijd? Dan kunt u het contract het hele jaar kosteloos opzeggen, waarbij u rekening moet houden met een opzegtermijn van dertig dagen. In dat geval duurt de overstapprocedure ongeveer zes weken. U meldt zich aan als klant, wij zorgen voor het overstappen. Natuurlijk heeft u in de tussentijd gewoon gas en stroom.
Bij wie moet ik zijn bij een mogelijk defecte meter?
In het geval van een storing kunt u contact opnemen met uw netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters.
U komt in aanmerking voor saldering wanneer u een elektriciteitsaansluiting heeft kleiner dan 3X80A.
Nee, omdat we eigen opwek zoveel mogelijk willen stimuleren hanteren wij geen grens. Zo kunt u zoveel terugleveren als u zelf wilt.
Als uw jaarverbruik stroom hoger is dan de teruglevering van de opgewekte stroom door uw zonnepanelen, dan ontvangt u hetzelfde tarief voor levering en teruglevering.
De opwekte stroom wordt gesaldeerd met het verbruik. Dus over dit gesaldeerde verbruik betaalt u het leveringstarief, energiebelasting en btw.
Als u meer teruglevert dan u verbruikt, dan ontvangt u over de netto teruggeleverde stroom een netto teruglevertarief plus btw.
Wanneer u teruglevert komt u in aanmerking voor saldering. Het terug geleverde verbruik wordt afgetrokken van uw verbruik. Wat u meer heeft verbruikt wordt in rekening gebracht. Wanneer u meer teruglevert dan verbruikt, ontvang u voor dat gedeelte een netto teruglevertarief + de BTW.
Wanneer we uw meterstanden niet tijdig ontvangen gaan wij de meterstanden berekenen. Dit doen wij op basis van de verbruikshistorie van de woning. Bij een nieuwe woning baseren wij de schatting op basis van het verbruik wat de netbeheerder verwacht.
Ja, wanneer uw meter geschikt is om uitgelezen te worden.
Wanneer u een slimme meter hebt hoeft u niets te doen. Wij lezen dan uw standen uit. Wanneer u geen slimme meter hebt krijgt u van ons een oproep om de meterstanden door te geven. Dit is alleen bij een aanmelding, afmelding of voor uw jaarafrekening.
De jaarafrekening ontvangt u nadat u 12 maanden klant bij ons bent. Als u een slimme meter heeft lezen we de meterstanden voor u uit. Geen slimme meter? Dan vragen wij u rond dit moment om uw meterstanden door te geven.
Bij een Flex-overeenkomst kunnen de tarieven maandelijks wijzigen. Heeft u liever een stabiel tarief dan kunt u beter een Vast contract kiezen. Daarmee zet u de kale tarieven voor gas en elektra voor een langere periode vast. U vindt onze actuele tarieven hier.
Het termijnbedrag bestaat uit meerdere onderdelen. U krijgt 1 factuur voor de levering van gas en/of stroom. Daarnaast factureren wij ook namens de netbeheerder de transportkosten.
U kunt online via Mijn nieuwe energie wijzigingen doorgeven. Dus ook de wijziging van uw rekeningnummer.
Het termijnbedrag wordt altijd rond de 1e van de maand afgeschreven.
U kunt betalen via automatische incasso of via factuur.
Het termijnbedrag kunt u wijzigen via uw eigen klantportaal. Mocht dit niet lukken dan kunt u een mail sturen naar info@texelenergie.nl
Wanneer u gaat verhuizen neemt u uw contract mee naar uw nieuwe adres. Ook wanneer u tijdelijk levering nodig hebt op twee adressen is dit geen probleem. Wanneer u geen mogelijkheid hebt om uw contract mee te nemen naar uw nieuwe adres, dan kunt u uw contract opzeggen. Neem hiervoor contact met ons op. Het is van belang bij een verhuizing minimaal 10 werkdagen voor de sleuteloverdracht of maximaal 5 werkdagen na de sleuteloverdracht de meterstanden door te geven.
U kunt online via Mijn nieuwe energie wijzigingen doorgeven. Dus ook uw nieuwe adres na de verhuizing.
Klantgegevens aanpassen en wijzigingen doorgeven
Jaarafrekening en Facturen bekijken
Meterstanden bekijken
Termijnbedragen bekijken en aanpassen