Wat een frisse school: De Vliekotter!



Geplaatst op: 5 augustus 2015

Deze maand ‘in the picture’:  Helga Roersma, schoolleider van basisschool De Vliekotter in Oosterend, en Bert de Boer, stafmedewerker Huisvesting van Stichting Kopwerk. Terwijl buiten de temperatuur  flink opliep,  vertelden zij over  de zogenaamde ‘frisse school’, met De Vliekotter als mooi voorbeeld. 

Het energieverbruik in oudere, slecht geïsoleerde scholen is meestal hoog. Het gevolg is een flinke aanslag op het schoolbudget, plus een onnodige bijdrage aan het broeikaseffect. Het ‘Frisse Scholenproject’ van de overheid doet hier iets aan. Zij stimuleert scholen om minder energie te verbruiken en het binnenmilieu te verbeteren. Dat kan door beter te isoleren en te ventileren.  Bert verduidelijkt: ‘De term is frisse school, maar het gaat eigenlijk om een duurzame school. Er is een hele waslijst met criteria waar je als frisse school aan moet voldoen. Bijvoorbeeld qua energiegebruik en het CO2-gehalte in de lokalen.’

1 + 1 = 1 

In 2013 fuseerden de christelijke basisschool De Akker en openbare basisschool De Jacob Daalder. Zij werken nu samen in één schoolgebouw, De Vliekotter. Bert: ‘Stichting Schooltij heeft subsidie aangevraagd  bij de Gemeente om de school aan te passen. Met deze bijdrage  bouwden we hier een extra gebouw, èn tilden we de school naar het niveau van een frisse school. Dat houdt  in dat alle lampen zijn vervangen door ledverlichting. Daarbij installeerden we klimaatbeheersing. Installatie Groep Texel verzorgde dit voor ons. Het is voor hen een proefproject. Zij doen er nu ervaring mee op. Ook financieel hebben zij hun best voor ons gedaan, waar we erg blij mee zijn. Wil je ons nieuwe lokaal zien?’
 

Toeters op het dak

De nieuwe ruimte ziet er licht en netjes  uit. Ondanks het warme weer voelt het er koel  aan.  Helga:  ‘Sinds kort hebben we klimaatbeheersing.  Sensoren in het plafond meten of er mensen zijn in het lokaal, hoe warm hetis en wat het CO2-gehalte in het lokaal is. De metingen zijn zichtbaar op een lcd display.’ Bert vult aan: ‘Aan de hand van de metingen wordt er geventileerd of juist verwarmd. Ieder lokaal heeft op het dak twee ‘toeters’. Eén voor de afvoer van oude lucht en één voor de aanvoer van verse lucht. Als de buitentemperatuur er om vraagt, wordt de verse lucht weer voorverwarmd met de afgevoerde lucht. ’ Niet alleen de kinderen varen wel bij een prettig schoolklimaat. Bert: ‘Het is fijn dat we van ouders ook positieve reacties krijgen, dat het prettig aanvoelt in de school’.
 

Slimme verlichting

‘Alle verlichting is vervangen door ledverlichting’, legt Bert uit. ‘Er wordt per lokaal gestuurd op zowel aanwezigheid van mensen als de hoeveelheid daglicht. Dus als er niemand binnen is, gaat het licht automatisch uit. En als het buiten licht is, branden de lampen minder hard.’ Helga vult aan: ‘Dat werkt ook fijn met het digibord. Als je bijvoorbeeld alleen wat licht wilt bij het bord en de rest van de klas iets donkerder. Er zijn diverse standen, afhankelijk van hoe actief je wilt dat de kinderen aan het werk zijn. Dit is speciaal ontwikkeld voor scholen.’
 

Panelen 

De 14 zonnepanelen die eerst op het dak van De Akker lagen, verhuisden in 2014 mee naar De Vliekotter, het lcd-scherm incluis. De panelen waren nog maar net in 2012  aangeschaft, met subsidie van de Provincie. Stichting Kopwerk vroeg destijds voor 18 Noord-Hollandse scholen subsidie aan, en kreeg uiteindelijk groen licht voor 9 scholen. Naast De Akker kreeg toen ook de Vrije School op Texel  zonnepanelen. Bert: ‘Het is jammer voor schoolbesturen dat het nog steeds moeilijk is om te investeren in energiezuinigheid. Momenteel kan er maar erg beperkt worden geïnvesteerd. Je moet kunnen aantonen dat de aanschaf binnen een redelijke termijn wordt terugverdiend.’
 

Koppeling met onderwijs

Het team van de Vliekotter koppelt de  energiezuinige investeringen aan het onderwijs. Helga : ‘Wij gebruiken de Duurzame Leerlijn. Als we een les hebben over energie, duiken we met kinderen uit groep 7 en 8 regelmatig in de meterkast. Wat hebben de panelen opgeleverd? Hoeveel stroom hebben we verbruikt, en klopt dat dan? Op zo’n manier is onderwijs levensecht, niet alleen maar uit een boekje. Dan beklijft het! Daar is het onderwijs ook voor; om kinderen naast taal en rekenen nog iets anders bij te brengen.’


 

Jong geleerd..

Enthousiast vertelt Helga over het thema  voor het volgende schooljaar: ‘Alle scholen met de Duurzame Leerlijn verbinden zich aan een thema. Zo kregen de kinderen uit groep 7/8 de opdracht: ontwerp je eigen duurzame eiland. Aan de hand van een aantal thema’s maakten de kinderen opdrachten over wonen, voedsel, werk en verkeer.  Dan staan ze daar hun eiland te presenteren alsof ze er al echt wonen! Er komen vaak mooie ideeën uit, zoals afgelopen jaar een fietspad op zonnepanelen. Helemaal uitgewerkt tot in de details. Dat is zó leuk!’
 
 

Pagina delen:


Deel dit op: