Hoe is dat nou, elektrisch rijden op Texel?



Geplaatst op: 28 februari 2013

TexelEnergie heeft tijdelijk de beschikking over een aantal elektrische wagens,  ‘om niet’ ter beschikking gesteld door Nissan. Leden van TexelEnergie kunnen zo kennis maken met elektrisch rijden. Uw kersverse commissaris, Job Stierman, doet  verslag.

Kort geleden had ik de Nissan Leaf mee, een volledig elektrische auto. Na een korte uitleg door de collega’s van TexelEnergie ging ik op pad. Nou ja, ik moest toch nog even terug om weg te kunnen (rem induwen als je in drive stand wil komen…).  Het eerste dat opvalt, gewend aan een Mercedes A-klasse: wat is elektrisch rijden stil! Heel lichtjes zoemend kom je in beweging. Let op:  je rijdt in een oogwenk te hard. Er is weliswaar geen snelweg op het eiland, maar 100 KM ga je zo.  Schakelen is er niet bij. Het versnellen en remmen gaat net zo makkelijk als in een benzine-automaat.  Alle functies zijn hetzelfde, denk aan airco, verwarming, ruitenwissers, verlichting, radio & navigatie.

Maar nu de verschillen: tanken hoeft niet aan de pomp maar kan thuis of bij een oplaadpunt. In de dagen dat ik de auto ter beschikking had lukte dat eenvoudig op openbare parkeerplaatsen in Den Burg, bij Westerslag en De Slufter en er zijn er meer op het eiland.  Als je erop let zal je zien dat er nu nog bijna altijd plaats is.  Je kiest een oplaadstekker van de oplaadpaal,  opent het oplaadpunt met het (bijgeleverde) oplaadpasje en steekt de stevige stekker erin en het andere uiteinde in de auto. Daarmee is de verbinding gemaakt. De kabel zit stevig vast dus het is niet mogelijk dat iemand anders stroom op jouw kosten aftapt. Bij vertrek weer ontkoppelen met het pasje. Ik zag niet hoeveel stroom is afgenomen of wat de kosten waren. Ik weet niet hoelang het duurt om de accu op zo’n oplaadpunt helemaal op te laden, een paar uur denk ik. Thuis (of waar je ook bent) is het simpeler,  met een andere aansluitkabel. Vanuit huis een verlengsnoer aansluiten en klaar is Kees.  Thuis opladen duurt lang, vaak de hele nacht.

Het volgende verschil: de actieradiushoeveel kilometer kun je afleggen met een volle accu? Een praktijkproef vanuit De Cocksdorp naar Den Burg. Bij het aanzetten stond de accu-indicatie op maar liefst 165 KM. Echter, na 6 KM te hebben afgelegd over de Hoofdweg, binnen enkele minuten, was de indicatie gezakt onder 100 KM. Oeps, zouden we Den Burg zo wel halen? Gelukkig  ‘stabiliseerde’ de accu-uitputting zich vanaf de 100 KM bereik-indicatie en liep vanaf dat moment min of meer synchroon met de werkelijk afgelegde kilometers. Daarmee kom je dus nog gemakkelijk het eiland mee rond. Later hoorde ik dat de snelle uitputting in het begin van de rit komt door het opwarmen van de auto en dat het aan te raden is om de auto aan het stopcontact een klein uurtje voor te verwarmen. Het alternatief is in een koude auto te rijden, maar daarin beslaan de ramen direct. Het turen naar de meter naar het resterende bereik gaf niet altijd een heel comfortabel gevoel – opladen duurt namelijk lang. Een flinke rit (enkele reis) aan de overkant over een stuk snelweg, bijvoorbeeld naar Amsterdam zit er niet in – althans, ik zou het niet durven. Enige aanpassing van rijgedrag is effectief om de rijafstand te vergroten:  lagere snelheid, het voorverwarmen, verwarming en airco uit, gematigd optrekken en tijdig snelheid minderen scheelt enorm. Een hogere buitentemperatuur leidt ook tot grotere rijafstand. En ook duidelijk merkbaar: wind mee.

Dat brengt me bij mijn tweede elektrische rijervaring, met de Renault Twizzy, vriendelijk beschikbaar gesteld door Garage Dros. Een halfopen wagen(tje), bijna een skelter, dat moeiteloos  80KM/h haalt. Geen verwarming, radio of dat soort franje  - eerder een overdekte scooter. Voorin lekker, voor de passagier (mijn echtgenote) enigszins Spartaans (vol in de wind, na een half uur tot op het  bot verkleumd).  Het schijnt dat er binnenkort ramen kunnen worden bijbesteld.  Ideaal als je zoals ik, vanaf de veerpont bestemming buitengebied van De Cocksdorp hebt (met openbaar vervoer  en wandelen vanaf de bushalte of fietsend zeker 5 kwartier onderweg, in de winter in na zes uur ’s avonds  4 uur lopen of €35 voor een taxi).  Als kers op het toetje mochten we nog even in de Renault Fluence rijden. Qua comfort leek dat het meest op een ‘gewone’ auto, het voelde allemaal wat robuuster aan.  

Wat heb ik hier van opgestoken? Elektrisch rijden is op Texel functioneel en comfortabel: je komt snel van A naar B en de actieradius van de auto is op het eiland ruim voldoende om de dag rond te komen, en verder als je je rijstijl aanpast. Omdat het elektrisch opladen relatief goedkoop is, denk ik zelfs dat er misschien meer korte ritjes gereden worden -  waar ik anders de fiets zou hebben gepakt. Het opladen is een korte handeling, maar duurt lang. De business case met inachtneming van aanschafprijs en gebruikskosten moet ieder voor zich maar maken!

Job Stierman

Pagina delen:


Deel dit op: